di 3 januari 2017

Theaterfestival De Opstokerij

Schiedamse stadsgezelschap De Stokerij

De Stokerij is het nieuwe stadsgezelschap van Schiedam, opgericht door acteurs Koen Wouterse, Yorick Zwart en Anne Rats. Vrijdag 6, zaterdag 7 en zondag 8 januari bezet de Stokerij het Wennekerpand in Schiedam met het gloeiend nieuwe, vlammende en hartverwarmende theaterfestival De Opstokerij. Drie dagen lang eerder gemaakte voorstellingen en gloednieuwe stukken.

Lees hieronder een artikel uit De Vlaardinger, door Peter Joore:
De laatste oliebollen en appelflappen hebben nog niet koud en achterwaarts het lichaam verlaten, of de Stokerij vraagt alweer om een nieuwe opoffering van het menselijk kunnen. Een driedaagse toneelmarathon met vele gezichten, om precies te zijn. In het Wennekerpand en met levend decor.

De naam ‘de Stokerij’ zette Theater aan de Schie directeur Rob Roos in vuur en vlam. De club telt een creatief triumviraat: Anne Rats, Koen Wouterse en Yorick Zwart. “Waarom geen festival dat harten sneller laat slaan,” luidde Roos’ ingeving. “En noem het ‘de Opstokerij!” Hoe Schiedams wil theater-minnend Zwart Nazareth het hebben!

Op 6,7 en 8 januari laat dit trio niet alleen zien waar het vandaan komt, maar ook waar het naar toe gaat met flarden, teasers en pr-releases voor wat in 2017 en 2018 staat te gebeuren.

Zoals schrijver/kunstschilder Jan Cremer’s motto luidt, vallen ook deze voorstellingen onder het motto: ‘Voor het volk, door het volk’. Dus veel Schiedamse inbreng op het gebied van figuranten, wier bijdragen zeker niet beperkt blijven tot zwijgend ‘behang’. Sterker: ze spelen volwaardige rollen. Verder muziek (Wies Delouise, Roos Zingt en Ocobar met Dusty Ciggaar) en theatermaaltijden (drie gangen!) (van Cotto & Mangiato, Brasserie Stadhuis en La Salita) onder de noemer: ‘Als de uitwendige mens geniet mag je de inwendige niet vergeten’. We zitten bij Koen Wouterse en wie hem kent weet dat het niet blijft bij lekker koffie drinken alleen. Noteren is de boodschap. A-viertjes vol.

Terug het theater in
Koen Wouterse (soms gesouffleerd door muze Anne Rats): “Het theater is voor iedereen. Dat is onze boodschap. Wij doen dit door het publiek bovenop (en soms tussen) de acteurs te zetten. Daar waren de spelers eerst niet blij mee. Maar het enthousiasme groeide kwadratisch naarmate de voorstelling vorderde.

Theater is van oudsher elitair en angstvallig wordt vastgehouden aan het ‘intellectuele’ publiek. Daar doen wij niet aan mee. Geloven er ook niet in. Elitair zijn kost publiek. Zeker jongeren hebben er niets mee en de strijd met internet, tv en film wordt op deze wijze nooit door het theater gewonnen. Mensen moeten weer en masse weten waar het theater is en er te gast willen zijn.”

Nieuwe formule?
“Dat het publiek tussen de spelers zit is niet nieuw. Gebeurde vroeger ook. Het geeft een totaal andere beleving en nodigt uit tot meer bezoek van een stuk. Immers je hebt zoveel verschillende invalshoeken en zithoeken, die telkens een ander beeld geven. En een live-voorstelling is altijd anders. Ook bij Freek de Jonge is een voorstelling altijd (iets) anders. Het blijft mensenwerk. En mensen zijn geen robots.

6, 7 en 8 januari 2017
Het is pas volgend jaar als we dit interview houden en toch niet meer dan drie weken vanaf nu (toen) dat de Stokerij van gedaante verandert en voor drie dagen een festival houdt dat de Opstokerij heet. Dat riekt naar rebellie en in feite is het dat ook. Maar dan door het rücksichtslos verlaten van gebaande theaterpaden. Zonder ge-gooi met losse ornamenten en ge-sloop van nagelvaste objecten.

Drie Koningen? Nee, drie avonden!
Vrijdag 6 januari 2017. Officieel zal Kenneth Herdigein (nog altijd op zoek naar Yolanda?) dit theatrale Supertrio openen met in zijn kielzog wethouder Marcel Houtkamp van Kunst & Cultuur. Daarna volgt Harold Pinter’s ‘Bedrog’ (Betrayal). Hoewel een toneelstuk uit 1978 nog altijd weerbaar tegen de tand des tijds. Bedrog is van alle tijden.

Om het bedrog gecompliceerder te maken dan het bij vlagen al is, speelt het verhaal zich in omgekeerde volgorde af. Te beginnen bij het plot, eindigt het toneelstuk met de muziekloze ouverture.

Bijzondere aandacht wordt gevraagd voor de rol van ober. Dat wordt een Schiedamse amateurspeler. Die wordt een week voor aanvang ingeseind en opgewarmd, en ontmoet pas op de dag zelf de andere spelers. Dit gebeurt analoog aan deze voorstelling tijdens de tournee. Koen Wouterse: “Dit vraagt een groot inlevingsvermogen van de professionelen. En het publiek? Dat weet niet wat hoort en wat niet. Theater wordt ter plekke gemaakt.”

Na dit gewetenloze toneelstuk een paar muzieknummers uit de voorstelling  Dusti Mixed Feelings om het publiek te laten voorproeven van deze bluegrassvoorstelling die in 2018 gemaakt zal worden. Uitvoerenden: Ocobar, Dusty Ciggaar, Yorick Zwart en Anne Rats.

Een dag later een geheel ander programma. Dan wordt Kiwi, free as a bird ten tonele gevoerd. Resultante van het jaar dat Koen Wouterse begin dit millennium optrok met de Arnhemse zwerver Anton Kolkman. “Realistisch, indringend, diepgaand en een emotionele diepgang in dit leven aan de onderkant van de maatschappij.” Een monoloog , niet voor kinderen en mensen met een gevoelige geest, die een ongedroomde nachtmerrie op je nachtkastje ‘pleurt’. Want aankomen doet het. “Ellende ligt altijd op de loer. Het is verre van een ver-van-mijn-bed-show.

Koen Wouterse: “De echte Anton Kolkman had op zijn onderarm een vogeltje laten tatoeëren. ‘Een Vrije Vogel,’ zei hij. ‘Dat ben ik’. Maanden later zei hij: ‘Koen, ik weet welk vogeltje het is. Het is een Kiwi. Tropisch en zeldzaam.’ De Kiwi leeft in Nieuw Zeeland. Een vogeltje zonder natuurlijke vijanden. Vandaar dat ‘ie geen vleugels heeft. Lijkt nog het meest op een pluizenbolletje. In feite is de Kiwi alles, behalve vrij. Net als Anton.”

’s Avonds beklimmen cabaretiers Wilfried de Jong, Erik van Muiswinkel en actrice Lieneke Le Roux, naast Anne Rats, Koen Wouterse en Yorick zwart, het podium. Hun taak? Uit het spontane niets, iets moois maken. Denk niet teveel aan de Lama’s. Yorick Zwart puzzelt nog aan de laatste randjes verhaallijn: een theatrale puzzel. Dit fenomeen heet Nachtgasten, dwarrelt door Nederland over de podia en het is improtheater waarbij niets voorspelbaar is.

Zondag 8 januari is nu eens niet enkel de Dag des Heeren. Om 10.00 uur een workshop voor kinderen van 6+ met aansluitend en aansluitend om 11.00 uur een passende voorstelling met scenes waarvan ze juist een beetje hebben mogen proeven. Een solo van Anne Rats met tekst van Yorick Zwart. Onderwerp: de oerknal en is er leven op andere planeten en zien die er dan uit als de aarde.

Van 14.00 t/m 15.00 uur een flits performance. Daarin ontvouwen de Drie van de Stokerij hun toekomstplannen. Anne Rats, Yorick Zwart en Koen Wouterse spelen scenes van ‘De Stokerij stookt’.

Het galgenstuk gaat over Jan Montyn. Kunstenaar die in de Tweede Wereldoorlog werd verleid tot het vechten voor de Duitsers. Eenmaal de schellen van de ogen koos hij ervoor tégen de oosterburen op te treden. Na die broeierige vijf jaar vocht hij (als een eenmanslegioen) voor en tegen diverse landen. Voor de hoogste bieder?

Koen Wouterse: “Jan Montyn is een fascinerende figuur. Misleid door de Duitse PR kwam hij snel tot inkeer en droste, naar de vijand. Hoewel deserteur liet hij zijn hart spreken. Het stuk handelt over mensen die hun geweten volgen en er achter komen dat de route die ze volgen niet de juiste is. Hij was avonturierpur sang. Pas later genoot hij aanzien als schilder, tekenaar, etser, graficus en dichter. Zijn werken hangen onder andere in het hoofdstedelijk Stedelijk Museum en het Museum of Modern Art in New York.

Kijk hier voor meer informatie en reserveer direct kaarten.

Het laatste nieuws van Theater aan de Schie in uw mailbox?